Influencer Marketing – Encyklopedia Marketera

 

Nowoczesny marketing musi się nieustannie rozwijać, aby sprostać potrzebom nowoczesnych klientów. W rzeczywistości, w której znaczącą część dnia spędzamy w Internecie, również promocja i reklama musiały się w niej na dobre rozgościć.

Z biegiem czasu standardowe formy reklamy online, jak pop-up’y i reklamy displayowe przestały przyciągać wzrok, stały się zdecydowanie mniej skuteczne. Przyszedł zatem czas na nowe rozwiązania, oparte na wirtualnych rekomendacjach.

Każdy z nas lepiej postrzega produkt lub usługę, jeśli poleci ją ktoś zaufany. Zjawisko to przeniosło się także do sieci, w której rozwinęło się jako Influencer Marketing.

Podstawową barierą do pokonania przez firmy oferujące towary lub usługi jest brak zaufania konsumentów do reklamy. Ludzie z natury podchodzą bowiem sceptycznie do wszelkiej formy oficjalnej promocji. W tym miejscu rodzi się zatem największa zaleta Influencer Marketingu – w sposób nienachalny i dyskretny pokazuje konkretne produkty, gwarantując jakość i szereg innych wartości.

Marketing oparty na influencerach często generuje zdecydowanie więcej korzyści dla marki niż współpraca z celebrytami, którzy promują produkty tradycyjnymi kanałami, w prasie lub telewizji. Niekiedy nawet influencer, który jest zwykłym człowiekiem, a nie znaną z telewizji twarzą, potrafi sprzedawać znacznie skuteczniej.

Z czego to wynika? Influencer Marketing jest w głównej mierze kierowany do młodych ludzi. W ich przypadku stosunek do celebrytów – aktorów, piosenkarzy i sportowców opiera się przede wszystkim na zachwycie. Nie przekłada się jednak na zaufanie, które otrzymują właśnie influencerzy, czyli osoby bliższe codziennemu życiu, często pochodzące z tej samej grupy społecznej, co obserwujący ich młodzi ludzie. Dzięki temu łatwiej się z nimi utożsamiać i ufać ich wyborom.

Influencer Marketing z każdym rokiem się powiększa. Badania pokazują, że ponad 80% użytkowników Internetu wierzy w przekazy otrzymywane od influencerów.

Jeśli szukamy zatem skutecznego narzędzia, żeby dotrzeć do nowych kupujących, zdecydowanie nie można pomijać tej dziedziny promocji, gdyż może stać się podstawowym sposobem na pozyskiwanie oddanych klientów.

 

Influencer Marketing na Instagramie

 

Naturalnym środowiskiem dla influencerów są social media, w których budują szerokie sieci społecznościowe oraz aktywnie kontaktują się z fanami – poprzez wpisy, video, zdjęcia, komentarze i wiadomości prywatne.

Szczególnie duże znaczenie Influencer Marketing ma na Instagramie. Platforma nie jest tylko rodzajem bloga zdjęciowego, a staje się metodą na skuteczną promocję rozmaitych produktów. Statystyki podają, że zdjęcia z Instagrama generują o 23% większy ruch niż ich odpowiedniki na facebookowych, firmowych fanpage’ach. Szacuje się także, że ponad 60% użytkowników poznaje i kupuje rozmaite produkty za pośrednictwem tego medium społecznościowego. Zaczyna być ono zatem kluczowe w sprzedaży online dla wielu marek.

Na Instagramie jest już ponad miliard użytkowników. Z dużą dozą prawdopodobieństwa są w nim też obecni Twoi klienci. Oczywiście dotarcie do nich może być sporym wyzwaniem, dlatego influencerzy potrafią stać się olbrzymim wsparciem w tym procesie.

Dlaczego akurat Instagram? Pomaga w prosty i przyjazny dla obserwatorów sposób promować na zdjęciach i filmach rozmaite produkty. Influencerzy często zajmują się konkretną dziedziną i prowadzą profile o mocno spersonalizowanym charakterze. Dzięki temu od razu docieramy do olbrzymiego grona osób wyznających podobne wartości, interesujących się podobną tematyką lub potrzebujących konkretnych przedmiotów  – takich, jak na przykład Twoje produkty.

Influencer prezentuje je na swoim profilu w sposób dyskretny, pokazując, że sam ich używa i uważa je za wartościowe. Taka rekomendacja potrafi być wystarczająca dla sporej grupy odbiorców, żeby od razu zrobić zakupy online.

Powszechnie uważa się, że z 1 złotówki zainwestowanej w Influencer Marketing można zarobić 6-7 złotych. Jeśli jednak dobrze ulokujesz kapitał, wybierając wartościowe osoby do współpracy na Instagramie, może się okazać, że zyski będą nawet kilkukrotnie wyższe.

 

Influencer Marketing na YouTube

 

Jest tylko jeden rodzaj treści, który może przykuć uwagę widzów skuteczniej niż piękne zdjęcia – jest to oczywiście materiał video. Ponad ¾ całego ruchu w Internecie stanowią obecnie filmy. Na YouTube każdego dnia użytkownicy oglądają ponad 500 milionów godzin nagrań. To wartości ekstremalne, pokazujące jednak, jak wielki potencjał tkwi w filmach sponsorowanych publikowanych na tej platformie.

Obecnie na YouTube można znaleźć niemal dwa miliardy aktywnych użytkowników, którzy wertują treści w poszukiwaniu ciekawych filmów – dla rozrywki lub do edukacji.

Video materiały są zdecydowanie bardziej angażujące, a 7 na 10 użytkowników lepiej odbiera treści znalezione na popularnym portalu niż materiały pochodzące z tradycyjnych mediów takich, jak telewizja, prasa lub komunikaty pochodzące od celebrytów sportowych lub gwiazd kina.

W tym przypadku działa ten sam mechanizm, co na Instagramie. Internauci zdecydowanie bardziej ufają influencerom niż celebrytom. Statystyki pokazują nawet, że ponad 40% młodych osób, które regularnie odwiedzają YouTube’a uważa, że ich ulubieni twórcy video rozumieją ich zdecydowanie lepiej niż przyjaciele i rodzina.

 

W praktyce – jak wybrać odpowiednie medium do Influencer Marketingu?

 

Dla większości marek wykorzystanie Influencer Marketingu to szansa na pozyskanie niezmiernie wartościowych klientów. Osoby decydujące się na zakupy pod wpływem rekomendacji od influencera, którego uważają za kogoś godnego zaufania lub wręcz za bliskiego znajomego, często wykazują tendencję do wydawania większych kwot oraz regularniejszych zakupów. Uważają bowiem, że skoro ich ulubiony Instagramer lub YouTuber używa danego produktu, to musi być on tego wart.

Większość osób jest skłonna nawet zapłacić nieco więcej, byle tylko nabyć dokładnie ten sam rodzaj przedmiotu. Z tego względu Influencer Marketing naprawdę się opłaca.

Który z kanałów lepiej wybrać? Wszystko zależy od założonego celu oraz typu produktów, które oferujesz.

Warto dokładnie przeanalizować potrzeby i działania Twojej grupy docelowej. Przydaje się do tego dobrze zbudowana persona klienta. Gdy znasz już jego rys osobowościowy, potrzeby i bolączki, należy dokładnie przeanalizować konta influencerów pod kątem:

  • ważności danej platformy dla Twojej grupy docelowej,
  • oddźwięku – czyli tego, na ile polubień oraz komentarzy możesz liczyć,
  • zasięgu – czyli liczby osób, do których możesz potencjalnie dotrzeć ze swoim komunikatem za pośrednictwem konkretnego influencera.

Dokładna analiza, porównanie danych i zagłębienie się w statystyki jest w tym przypadku niezbędne, aby znaleźć optymalne rozwiązanie, które pozwoli dotrzeć do jak najszerszego grona aktywnych użytkowników, żywo zainteresowanych Twoimi produktami.

Może się bowiem okazać, że do tej pory nie wykorzystywałeś najlepszej szansy na wydajne i efektywne zwiększenie sprzedaży i zysków. W Influencer Marketingu tkwi bowiem potencjał dla niemal każdej branży – musisz tylko znaleźć w nim swoją niszę i swoich influencerów, żeby Twój biznes zyskał niesamowitą przewagę nad konkurencją.

 

Produkt, grupa docelowa i KPI

 

Zanim jednak ruszysz do przeszukiwania i sprawdzania list najlepszych influencerów na obu portalach, powinieneś zacząć od prostego rachunku sumienia. Podstawą skutecznego Influencer Marketingu nie jest bowiem sam Instagramer lub YouTuber. Bez dobrego produktu nie można bowiem liczyć na odniesienie sukcesu. Warto zatem najpierw dopracować ofertę, żeby po prostu zachwycić konsumentów.

Jeśli bowiem okaże się, że po zakupie nowi klienci będą niezadowoleni lub poczują się oszukani, wówczas Influencer Marketing może stać się największym wrogiem marki. Warto pamiętać, że raz nadszarpnięte zaufanie naprawdę trudno odbudować, a jak głosi popularne porzekadło: w Internecie nic nie ginie. Już na początku zadbaj zatem o jak najwyższą jakość usług, zanim w ogóle zaczniesz myśleć o współpracy z infleuncerami.

Oprócz produktu do najważniejszych elementów, które trzeba koniecznie uwzględnić, należą:

  • określenie konkretnej grupy docelowej,
  • znalezienie narzędzi do mierzenia wartości Influencer Marketingu.

Grupy docelowe określa się poprzez zbudowanie person, w których uwzględnia się najważniejsze wartości i bolączki klientów oraz to, jak z pomocą naszych produktów jesteśmy w stanie im pomóc.

Nie ma bowiem sensu oferować produktu na stronie influencera, który dociera do ludzi zupełnie niezwiązanych z naszą branżą. Wówczas nawet jeśli polubią post i zaangażują się w wymianę zdań na jego temat, poza wzrostem rozpoznawalności branży raczej nie możemy liczyć na nowe sprzedaże.

Gdy już rozpoczniemy współpracę na Instagramie lub YouTube’ie, nie można oczywiście zapominać o testach oraz regularnym monitorowaniu działań. Służą do tego KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności (z ang. Key Perfomance Indicators). Powinno się określić je podczas budowania strategii działania marketingowego, na przykład na początku współpracy z danym YouTuberem.

KPI mogą przybierać rozmaite formy – w zależności od tego, co zamierzamy sprawdzać z ich pomocą. Aby właściwie spełniały swoją rolę, powinny być odpowiednio zdefiniowane i wymierne oraz proste do wdrożenia.

Dzięki nim będziesz zawsze wiedzieć, czy Twój marketing zmierza w dobrym kierunku, czy może dryfuje na manowce. W dobraniu odpowiednich współczynników oczywiście pomagają doświadczeni specjaliści, którzy o liczbach, tabelkach i Internecie wiedzą naprawdę dużo.

 

Nie każdy influencer to Influencer

 

Podczas poszukiwań odpowiednich osób do współpracy trzeba cały czas mieć się na baczności. Pobieżne przejrzenie kanału na YouTube’ie lub profilu na Instagramie może kusić obietnicą świetlanej współpracy. Niekiedy okazuje się jednak, że rzeczywistość nie wygląda tak różowo, jak byś chciał.

Warto dokładnie przejrzeć rodzaje postów oraz aktywności całej społeczności – ilości polubień i subskrypcji oraz jakość ruchu w danym kanale. Może się bowiem okazać, że większość like’ów została kupiona, a komentarze wystawiają automaty, co raczej nie zbuduje świadomości Twojej marki, ani tym bardziej nie sprzeda Twoich produktów.

Po raz kolejny potwierdza się zatem, że przed działaniem należy wszystko dokładnie sprawdzić i przynajmniej kilka razy przemyśleć. Bycie rzetelnym profesjonalistą w każdym calu się jednak opłaca – pozwala na nawiązanie wartościowej współpracy z prawdziwymi influencerami oraz na znaczące zwiększenie współpracy. A Ty będziesz tylko realizował kolejne zamówienia i patrzył, jak KPI szybują pod niebiosa. Gotowy na nowy poziom Twojego biznesu?

 

Podsumowanie

 

Influencer Marketing stanowi obecnie jedną z najmocniejszych sił całego marketingu internetowego. Pozwala na budowanie silnych więzi oraz relacji z odbiorcami, którzy są gotowi kupować to, co ich socialmediowi ulubieńcy.

Sprzedaż za pośrednictwem gwiazd powoli przestaje być motorem napędowym dla marketingu rozmaitych firm. Wolą stawiać na influencerów, którzy są bliżej ludzi, są prawdziwi i dostępni zdecydowanie bardziej niż celebryci ustawiani na piedestałach.

Influencer Marketing to sprzedaż rekomendacyjna nowej generacji. Dzięki niej udaje się dotrzeć do najbardziej zaangażowanych odbiorców, którzy mocno identyfikują się z obserwowanymi osobami, traktując ich jak członków rodziny.

Jeśli chcesz zatem dołączyć do ich familii – postaw na odpowiednich influencerów i buduj długofalowe relacje pełne pozytywnych emocji. To się naprawdę opłaca i działa.

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

NAPISZ DO NAS
Dowiedz się, co superbohaterowie Content Hero mogą zrobić dla Twojego biznesu
Posiadamy supermoce i nie wahamy się ich użyć
Tworzymy zespół najprawdopodobniej najsympatyczniejszych profesjonalistów w Polsce.
Jesteśmy zawsze gotowi do akcji, by działać w służbie Twojego biznesu!
Poznaj nas bliżej!
    Al. Ujazdowskie 22 lok. 21 Warszawa
  Pon-Pt 9.00-18:00,
weekend: kiedy pojawi się znak na niebie

Napisz do superbohatera Content Hero

7 + 3 =

Administratorem danych osobowych jest Content Hero spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w Warszawie, Al. Ujazdowskie 22 lok. 21, 00-478 Warszawa, NIP: 7010725464 , REGON: 368477607 („Administrator”). Pana/Pani dane będą przetwarzane wyłącznie w celu nawiązania kontaktu z Administratorem. Pana/Pani dane zostaną usunięte po odwołaniu przez Pana/Panią zgody a po odwołaniu zgody przez okres czasu odpowiadający okresowi przedawnienia roszczeń jakie może podnosić Administrator i jakie mogą być podnoszone wobec niego. Pana/Pani dane będą powierzane podmiotom trzecim na podstawie stosownych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych w celu przechowywania danych osobowych na serwerze, skrzynce pocztowej oraz korzystania z usług wsparcia IT. Podstawą przetwarzania danych jest zgoda. W związku z przetwarzaniem danych osobowych ma Pan/Pani prawo do dostępu do swoich danych, sprostowania danych osobowych, usunięcia danych osobowych, wniesienia sprzeciwu, przenoszenia danych, ograniczenia przetwarzania, odwołania zgody, informacji jakie dane Administrator przetwarza, złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Przedmiotowe uprawnienia można zrealizować poprzez kontakt z Administratorem na adres e-mail: heros@contenthero.pl Pani/Pana dane nie będą przekazywane poza UE oraz nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania. Administrator potrzebuje Pana/Pani Danych Osobowych aby zrealizować wskazany cel przetwarzania, podanie danych osobowych jest dobrowolne jednak w przeciwnym wypadku nawiązanie kontaktu z Administratorem poprzez formularz kontaktowy nie będzie mogło być zrealizowane.